Programma
PROVO ! EEN MUZIEKTHEATERHAPPENING MET FILMBEELDEN
Scenario: Ab Gietelink/Theater Nomade
In het najaar van 2016 zal de Film- en muziektheaterhappening Provo ! een tournee langs de Nederlandse Theaterpodia maken.
Ab Gietelink van Theater Nomade heeft in dialoog met ex-Provo’s Roel van Duijn, Luud Schimmelpenninck en Auke Boersma een scenario voor de theaterhappening in ontwikkeling. Impact Entertainment verzorgt de verkoop en tourneebegeleiding.
POLITIEKE BETEKENIS PROVO.
Provo vormde de avant-garde van de vrijzinnig culturele revolutie in de jaren 60. Provo was een smeltkroes van provocatief anarchistisch gedachtengoed, theatrale happenings en ludieke provocatieve straat acties. Een gemêleerde groep jonge anarchisten die met succes de bestaande autoritaire orde provoceerde. Vanuit hun bakermat Amsterdam veroverde Provo de harten van progressief Nederland en had mondiale uitstraling.
Happenings rond het Lieverdje op het Amsterdamse Spui, krenten uitdelen en demonstreren met witte lege spandoeken. Het was reden voor hard politie optreden en arrestaties. Met provocatieve moed en ludieke anarchistische acties tegen de autoriteiten hield Provo stand. Acties tegen de Monarchie en de Vietnamoorlog kregen internationale bekendheid, Het Witte fietsen plan, het Witte wijvenplan en het Witte schoorstenenplan. Ludieke plannen om de wereld te verbeteren.
Provo´s invloed op de cultuur van de jaren 60, 70 en 80 bleek onverwacht groot. De samenleving bleek rijp voor diepgaande verandering. Veel van onze actuele vrijheden werden in die jaren 60 bevochten. Na haar liquidatie in Mei 1967 stonden we nog maar aan het begin van de revolutie in de Pop muziek, de Mei/revolte van 68, de Maagdenhuisbezetting van 1969 en de democratiseringsbewegingen en de realisatie van de verzorgingsstaat in de jaren 70. Met de crisis en werkloosheid in de jaren 80 kwam het omslagpunt en werden de verworvenheden van die rebelse libertaire jaren sluipender wijze teruggedraaid.
THEATERSCENARIO PROVO!
Provo was voor de oprichting van Theater Nomade een belangrijke inspiratiebron. Bij het 50 jarig bestaan van Provo kijken Ab Gietelink & Theater Nomade opnieuw naar hun idealen. In dialoog met de hoofdrolspelers van toen ontwikkelen zij een film- en muziektheaterproductie. Met gedichten en originele teksten uit het tijdschrift Provo, waarin het ‘provotariaat’ haar visie op de wereld verwoordde. Met Zwart/wit filmbeelden en fotomateriaal die jaren.
Een epische voorstelling met performances, muziek, protestliederen, artefacten en televisiebeelden uit de rebelse jaren 60. Zij complementeren hun performances en politieke kritiek met een serie actuele provocaties op het Nederland van nu. Roel van Duijn zal daarnaast tijden de tournee een aantal keer een lezing verzorgen.
Het scenario behandelt het verhaal van Provo, als symbool van de Nederlandse verlichtingsbeweging in de jaren 60. Het start met de happenings van Robert Jasper Grootveld rond het Lieverdje op het Spui en de gedichten van Simon Vinkenoog.
De liquidatie van Provo in 1967 is eigenlijk een tragische gebeurtenis. Onder druk van de groep rond Provo Rob Stolk werd de publieke liquidatie van Provo doorgezet. Roel van Duyn ging met tegenzin akkoord. Om de schulden af te dekken werd het archief aan de Universiteit van Amsterdam verkocht.
HET WTTE TONEELBEELD
Het toneelbeeld bestaat uit voorwerpen met tinten wit en een versie van het Lieverdje op het podium. Protestborden, witte spandoeken. Een jaren 60 stencilmachine. Er rijden twee witte fietsen. Op het achterdoek vinden projecties plaats en er is pop en avantgarde muziek.Provo Robert Jasper Grootveld gaf in 1965 en 1966 op zaterdagavonden een serie Happenings rond Het Lieverdje op het Amsterdamse Spui. Het beeld van de Amsterdamse straatjongen kreeg daardoor wereldwijd een symboolfunctie van de kritische jaren 60. Het verhaal van het beeldje is echter complexer. Het werd in 1960 geschonken door sigarettenfabrikant Hunter aan het Amsterdams gemeentebestuur en werd mede daarom gekozen voor de anti-rook campagnes van Robert Jasper Grootveld. Saillant detail is dat Grootveld een relatie had met de dochter van de Nederlandse directeur British–American Tobacco Industry .
Wij hebben beeldend kunstenaar Charlie Citroen gevraagd het beeld 1 op 1 na 1 te bouwen. en op wielen te zetten. Het beeld kan op het podium bewegen als het ‘dansende ‘lieverdje’ en de sokkel zal tevens dienst doen als doodskist. Behalve als doodskist zullen wij de plastic Lieverdje mobiel een plaats geven inde Amsterdamse ruimte. Afspraken om hem ten toon stellen in de Stopera en hem actuele boodschappen mee te geven voor het gemeentebestuur bestaan al. Het beeld zal dan politieke boodschappen brengen. In feite zullen de witte plannen geactualiseerd aan het gemeentebestuur worden afgeleverd.