Na het succes van Verduisterde Zonen presenteert Theater Munda de la Marre:

De Martelaar
(met teksten van Pritcard, Shishunk en Updike)

De Martelaar is een krachtig pleidooi voor vriendschap en onderling begrip.
De Martelaar is een uiterst geestig en absurdistisch toneelstuk over identiteit, religie en integratie.
De Martelaar raakt op een onorthodoxe wijze allerlei facetten van de multiculturele samenleving en doet je steeds weer in de lach schieten.
De Martelaar is een dynamische afwisseling van theatervormen: de sketch, alledaagse jongeren, muziek, beeldende kunst en poppen/objecttheater.

Beelden zijn belangrijk in dit theaterstuk. In de entr’actes (actes tussen de scènes) nemen wij de ruimte voor objecttheater. Wij loodsen de jongeren mee van hun alledaagse leven naar een plek waar iets groters ofwel iets heel anders te zien is. De diepgang in dit beeldende theaterstuk zijn de droom en de nachtmerrie . In de droomscènes bv. laten wij mooie, verstilde, poëtische beelden zien gebaseerd op islamitische cultuur.

Story
Een middelbare school in de Randstad. Een groepje jongeren.
Sahid is onder invloed van de imam van de buurtmoskee in de ban geraakt van het Islamitisch geloof. Sahid is de zoon van een losbollige en artistieke moeder en een Marokkaanse vader, die zijn gezin in de steek heeft gelaten toen Sahid drie jaar oud was. Op zijn elfde heeft Sahid de Islam ontdekt en sindsdien gaat hij vrijwillig naar de Koranles. Sahid is een oprechte en gevoelige jongen die zijn geloof serieus neemt. Hij walgt van het materialisme, seksisme dat overal om hem heen welig tiert.
Sandra voelt zich aangetrokken tot Sahid. Sandra is lid van een Christelijke gospelchurch waar zij elke week met veel plezier zingt. Zij is een vrolijk en onbezorgd meisje. Zij heeft een fout vriendje: Roy. Sahid komt in conflict met Roy en daardoor met de hele klas.
Sahid is een goede leerling en zou naar de universiteit kunnen. Maar de imam adviseert Sahid om vrachtwagenchauffeur te worden. Sahid is van het HAVO/Atheneum naar het VMBO gegaan en hij gaat zijn vrachtwagenrijbewijs halen. De schooldecaan komt er te laat achter dat Sahid om deze rede naar het VMBO is gegaan. De artistieke moeder van Sahid gelooft in vrijheid en vindt dat Sahid zelf mag kiezen. Zij wil hem niet beïnvloeden. Het is zomervakantie en Sahid kan direct beginnen bij een klein vrachtwagenbedrijf. Officieel mag hij nog niet zelf rijden in een grote vrachtwagen maar omdat hij er ouder uitziet voor zijn leeftijd gebeurt dat toch. Sahid is verliefd op zijn vrachtwagen.
De schooldecaan maakt zich zorgen om Sahid en blijft contact houden met zijn moeder. Het louche vrachtwagenbedrijf biedt Sahid de gelegenheid zijn religieuze overtuiging in een politieke terroristische daad uit te drukken. Sahid aarzelt geen moment.
Op een verbijsterende manier wordt de religieuze overtuiging van deze fanatieke en gevoelige jongen tastbaar gemaakt. Kan de schooldecaan (van Joodse huize) een afschuwelijk aanslag voorkomen?

Een genuanceerd theaterstuk waarin begrip tot stand komt tussen mensen van verschillende religieuze stromingen.

Theater Munda de la Marre
Theatermaakster Munda de la Marre vertrekt vanuit de verhalen en ervaringen van jongeren. Zij onderzoekt hoe jongeren de werkelijkheid interpreteren, welke spelregels gehanteerd worden en wat hun ‘frames’ zijn. Haar personages zijn niet alleen het product van psychologie, maar ook van subcultuur.

De Martelaar is een voorstelling over macht, religie en integratie. Dit theaterproject is het tweede in een serie van vier theaterstukken.
Deel 1: Verduisterde Zonen (2005)
Deel 2: De Martelaar (2007)
Deel 3: De Hel (2008)
Deel 4: One way to heaven, please (2009)

Speelperiode: januari 2007
Duur van de voorstelling: 1 uur.
Wij spelen in uw schoolaula, techniek en technicus worden verzorgd.
Bel voor een offerte (of spreek in op antwoordapparaat) om te boeken:
Theater Munda de la Marre
Telefoon: 020 3205481
Informatie: www.munda.nl

U kunt de voorstelling ook boeken in combinatie met een educatiepakket:
De voorstelling wordt aangeboden met een uitgebreid educatiepakket o.a. een lesbrief, een spelworkshop waarin wordt gewerkt aan normen en waarden, en eventueel een voor- en nagesprek.

Workshop Forum Theater
Inspringtheater samen met tien trainingsacteurs van de Theaterschool.
Wat is Forumtheater ?
Forumtheater verloopt als volgt. Acteurs spelen op het theaterpodium een scène waarin sprake is van onderdrukking. In die scène laten de acteurs zien hoe het niet moet. Zij schetsen een anti-model. Het publiek wordt vervolgens uitgedaagd dit anti-model te bekritiseren, te bevragen. De centrale vraag is: Wat zou jij doen om dit probleem op te lossen? Het publiek wordt uitgedaagd alternatieve oplossingen te bedenken en vervolgens uit te spelen. De toeschouwers krijgen de kans om in te springen. Een kijker neemt de hoofdrol van de scène over. Door oplossingen uit te spelen kun je onderzoeken of jouw oplossingen ook werken zoals je had gedacht. Er worden een viertal scènes uitgekozen rond morele dilemma’s. De scènes kunnen ook op maat gemaakt worden.
Onderwerpen die aan bod komen zijn:
-Pesten , -Martelaarschap en opoffering, - Idealisme, Groepsdruk en politieke islam.

Workshop Non-verbale communicatie
Een oefening in vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect. Weg met de angst. Sociale vaardigheden zonder gebruik van woorden.

Workshop Improviseren kun je leren (Keith Johnstone)
De bouwstenen van de improvisatiemethodiek worden uiteengezet. Het op zoek gaan naar verbeeldingskracht en blokkades die de verbeeldingskracht verhinderen, opsporen en uit de weg ruimen.

Workshop Pesten– waar ligt mijn werkelijke kracht?
Wij spreken ons krachtig uit voor de vrijheid van meningsuiting binnen de grenzen die de wet daaraan stelt. Maar wij zijn tegen pesten en iedere vorm van racisme, islamofobie, antisemitisme, homofobie en seksisme. Na de moord op Van Gogh willen we verdere polarisatie tussen jongeren tegengaan.
Onderwerpen die in deze workshop aan bod komen:
- bewustwording van de verschillende normen en waarden tussen de diverse culturen en het oefenen van omgangsvormen - spiegelen van elkaars gedrag door imitatie - het verschil tussen pesten en plagen - hoe leer je humor te gebruiken in plaats van plagerij en pesterij? - bewustwording, via drama, van de verschillende mechanismen van pesten - wie is uiteindelijk het slachtoffer? - wat is het verschil tussen vrijheid van meningsuiting en plagen en pesten? - hoe voorkom je een geweldspiraal? - waar ligt je werkelijke kracht? - oefeningen in vriendschap, vergeving en humor

Workshop Zwaardvechten
Hoe presenteer je een gevecht in het theater? Met gebruik van de technieken van het klassieke zwaardvechten.

De duur van de workshops kan worden aangepast aan de schooluren. Bel (of spreek in op antwoordapparaat) om te boeken:
Theater Munda de la Marre
Telefoon: 020 3205481 06-33037857
Informatie: www.munda.nl