CIDI versus HET BELOOFDE LAND

>>>> Voor verdere info over Het Beloofde Land, klik hier

>>>> Voor Reacties in de Pers, klik hier

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft in een brief alle financiers van het toneelstuk ‘Het Beloofde Land’, aangeschreven en hen onder verwijzing van het antisemitisch karakter van het toneelstuk om opheldering gevraagd.

Het Fonds Podium Programmering & Marketing(FPPM) heeft gemeend om zonder overleg met auteur of producent die CIDI-brief door te zenden naar alle locaties, die zich in het Nomade-netwerk bevinden.

De producent Theater Nomade karakteriseert deze brievenacties in haar netwerk als ‘sluipende vormen van censuur’, die zich onttrekken aan de publieke ruimte en ‘daarmee bedreigender dan een openlijk verbod van het toneelstuk’.

Hieronder vindt u het originele materiaal:

  1. Persbericht ' Sharon kruisigt Jezus in nieuw politiek theaterstuk'' 23 Aug. 2004
  2. CIDI-brief naar de fondsen van 27 Aug. 2004
  3. FPPM-brief met aankondiging van doorsturen naar locaties 8 Sept. 2004
  4. Persbericht ' CIDI bedreigt voortgang 'Het Beloofde Land'' 15 Sept. 2004
  5. ANP Berichten van 15 sept. 2004
23 Aug. 2004 Persbericht door Theater Nomade
SHARON KRUISIGT JEZUS IN NIEUW POLITIEK THEATERSTUK

Op Woensdag 25 Augustus, 21.00 uur gaat op Kasteel de Haar het nieuwe politieke theaterstuk 'Het Beloofde Land' (of Sharon, Jezus en Wij) van Theater Nomade in première.

De boekpresentatie op 30 Juni aan Gretta Duisenberg zorgde reeds voor enige deining. Heftige e-mails en gekwetste reacties waren het gevolg. Locaties annuleerden voorstellingen, schouwburgen weifelden over presentatie en het Fonds voor de Podiumkunsten erkende in een beroepsprocedure, dat er onterecht een politiek-ideologisch oordeel was geveld.

Auteur Ab Gietelink reisde naar Israël en de Palestijnse gebieden en schreef tussen de 'checkpoints', voor de klaagmuur en in de geboortekerk zijn versie over het leven van Jezus de Nazarener. Zijn tekst voert voorbij de actuele Israëlische politiek, het drama van de
Holocaust, de Thora en de oude verhalen uit de Genesis naar de gewelddadige bronnen van dit eeuwenoude conflict .

Het toneelstuk 'Het Beloofde Land' is zowel een radicaal actueel politiek statement als een hilarisch passiespel over het leven van Jezus de Nazarener . Toen in de nacht van 4 Juni 1967 de Israëli's de Westbank bezetten werd er in een hotelkamer in Bethlehem een jongetje geboren uit een Joodse moeder en een Palestijnse vader. 33 jaar later stelt deze Jezus zich aan het hoofd van een vredesmars naar Jeruzalem, alwaar hij in opdracht van zijn oom, de Israëlische premier Ariel Sharon.zal worden gekruisigd.
De timmermanswerkplaats in Nazareth, een zinderende Joodse bruiloft in Kana, de bergrede, de doop in de Jordaan en de absurde opstanding van de politieke activist Lazarus vormen enkele van de talloze scènes waaruit het toneelstuk is opgebouwd. Na de pauze zijn we getuige van Jezus' glorieuze inkomst in Jeruzalem, de Joodse tempelreiniging, het laatste avondmaal en Pilatus, de Amerikaanse ambassadeur. Ophitsende klezme-muziek, gezangen uit de synagoge en experimentele percussie voeren de tragische held naar zijn finale kruisiging op Golgotha.


'Het Beloofde Land' is weliswaar minder bloedig dan de publieksfilm 'The Passion of the Chist', maar daarentegen politiek en religieus zeer veel controversiëler.

Auteur/ Regie Ab Gietelink
Acteurs: Ab Gietelink, Munda de la Marre, Edo Douma, Dick Top, Marcel Schouwstra, Paul Donkers en Armin Tashakoor.

Op de volgende voorstellingslocaties wordt het theaterstuk binnen en buiten opgevoerd::
Kasteel Bouvigne, Breda
Kasteel Hoensbroek, Heerlen
Kasteel de Haar, Utrecht Di 24 Aug t/m Za 28 Aug.
Ruïne van Brederode, Velsen Di 31 Aug t/m Za 4 Sep
De Burcht, Leiden Di 7 Sep t/m Za 11 Sep.
Slot Loevestein, Gorinchem/ Zaltbommel Di 14 Sep t/m Za Do 16 Sep
Stadshal, Den Helder Di 21 Sep t/m Za 25 Sep
Doopsgezinde Kerk, Amsterdam Vr. 1 Oct t/m Za 2 Oct
Laurenskerk, Rotterdam Di 5 Oct t/m Za 9 Oct.
Stevenskerk, Nijmegen Di 12 Oct. t/m Za 16 Oct.
Arsenaaltheater, Vlissingen Do 21 Oct. en Vr. 22 Oct.
Theater Twee Hondjes, Hellevoetsluis Za 23 Oct.
Oosterkerk, Hoorn Di 26 Oc. T/m Za 30 Oct.
Johanneskerk, Amersfoort Di 2 Nov t/m Za 6 Nov
Boskantkerk, Den Haag Di 9 Nov. t/m Za 13 Nov.

Nadere informatie: www.theaternomade.nl
Uitvoerende groep: Theater Nomade: 020-6941082

 



Terug naar overzicht

 

27 Aug. 2004 Brief van het CIDI naar het FPPM

Terug naar overzicht

 

8 SEPT. 2004 Reactie van het FPPM


Terug naar overzicht

 

15 SEPT. 2004 Persreactie Theater Nomade
CIDI BEDREIGT VOORTGANG THEATERPROJECT 'HET BELOOFDE LAND'

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft in een brief alle financiers (Fondsen, gemeenten, provincies) van het toneelstuk 'Het Beloofde Land',dat op 25 Augustus in première ging, aangeschreven en hen onder verwijzing van het antisemitisch karakter van het toneelstuk om opheldering gevraagd.

Adjunct-directeur CIDI Hadassah Hirschfeld heeft met behulp van het tekstboek passages aangegeven waarin de auteur de 'Joden verantwoordelijk zou stellen voor de kruisiging van Jezus'. In een insinuerende brief zijn zonder de auteur en producent in te lichten alle subsidiegevers aangeschreven. Het CIDI betreurt de steun voor dit toneelstuk, vraagt om opheldering en suggereert betrokkenen op aan, om waar dat kan, de steun voor het project in te trekken.

Het Fonds Podium Programmering & Marketing(FPPM) heeft gemeend om zonder overleg met auteur of producent die CIDI-brief door te zenden naar alle locaties, die zich in het Nomade-netwerk bevinden. Men heeft hiervoor zonder overleg alle adressen uit dat netwerk zelf verzameld.

De producent Theater Nomade karakteriseert deze brievenacties in haar netwerk als 'sluipende vormen van censuur', die zich onttrekken aan de publieke ruimte en 'daarmee bedreigender dan een openlijk verbod van het toneelstuk'.

Auteur van 'Het Beloofde Land' Ab Gietelink laat geen misverstand bestaan over zijn intenties. 'Ik ben ten alle tijde bereid om met open vizier mijn tekst, opvattingen en de voorstelling te verdedigen tegen inhoudelijke kritiek. Het CIDI heeft alle mogelijkheid om met mij in debat te treden over het Jodendom, de staat Israël of alles waar het toneelstuk overgaat. Een van haar leden is op onze boekpresentatie in het geweest en heeft een boek gekregen. Ze had mij kunnen schrijven, e-mailen, bellen. Ze had mij kunnen uitdagen voor debat, Ze kan zelfs in de krant schrijven dat ik gevaarlijke onzin opvoer, maar achter onze rug zich met insinuerende beschuldigen expliciet wenden tot de voorwaardenscheppers geeft ons de overtuiging dat ze helemaal niet geïnteresseerd is in het inhoudelijk argument, maar alleen poogt het project te ondermijnen'.

Het verwijt dat het toneelstuk anti-semitisch gedachtengoed zou exploiteren wijst de auteur met kracht van de hand. Hij schrijft in zijn repliek:
'Volgens de verhalen in de evangeliën is Jezus door de Romeinen gekruisigd op voorspraak van de Joodse hogepriesters. Is het nog steeds taboe omdat te zeggen? Is het geen tijd om van dat taboe eens afscheid te nemen?
Dat is iets heel anders dan dat het Joodse volk, als entiteit, schuldig zou zijn aan de kruisiging van Jezus en zeker dat zij 2000 jaar na dato daarvan een erfschuld zou dragen. Voor mij is dat laatste een zo ridicule gedachte, dat ik mij niet kan voorstellen dat enig modern mens dat serieus meent'.

In 'Het Beloofde Land' is de kruisiging als parabool gebruikt en heeft een politiek actueel doel. De Joods-Israëlische vredesactivist Jezus de Nazarener wordt gekruisigd op voorspraak van zijn oom, de Israëlische premier Sharon. Die kruisiging van de vredesgedachte gaat niet over 2000 jaar geleden maar over de actuele politiek nu. Het toneelstuk exploiteert hiervoor de wortels van de Joods-Christelijke religie en vormt een scherpe kritiek op de huidige Israëlische politiek van repressie en vernedering tegenover de rechten van het Palestijnse volk en op de Nederlandse medeplichtigheid daarin. 'Nederland beschouwt zichzelf als vriend van de staat Israël, maar vriendschap verplicht in dit geval tot scherpe kritiek', aldus de auteur

De positieve pers en de publieksreacties laten over het succes van de voorstelling overigens voorlopig geen misverstand bestaan.

Theater Nomade heeft besloten om voorafgaand aan iedere voorstelling het publiek op de hoogte te stellen van de beschuldigingen van het CIDI en daagt het CIDI uit tot een inhoudelijk publiek debat.

Tenslotte beraad Theater Nomade zich op een speciale actie tijdens het bezoek van premier Sharon aan Nederland in October.


Nadere informatie:
Alle beschikbare stukken. www.theaternomade.nl
Uitvoerende groep: Theater Nomade:
Auteur/ Regisseur Ab Gietelink
Tel. 020-6941082
Contact: info@theaternomade.nl


Terug naar overzicht

 

15 SEPT. 2004 Bericht ANP

CIDI in actie tegen theaterstuk

DEN HAAG (ANP) - Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft
per brief financiers van het toneelstuk 'Het Beloofde Land' van Theater
Nomade laten weten dat dit stuk ,,inspeelt op antisemitische gevoelens''.

Adjunct-directeur van het CIDI Hadassah Hirschfeld bevestigde woensdag dat
een brief van die strekking aan de financiers is gezonden. ,,Het stuk is
anti-Israël, het zij zo, iedereen heeft recht op zijn mening. Maar het gaat
over de kruisiging van Christus die wordt doorgetrokken naar het huidige
conflict tussen Israël en de Palestijnen. De auteur laat Sharon Pilatus
manipuleren om Jezus te kruisingen.'' Volgens Hirschfeld wordt daarmee toch
weer gezegd dat de joden schuldig zijn aan de dood van Christus.

De producent Theater Nomade karakteriseert de brievenactie als een
,,sluipende vorm van censuur''.



 

 

15 SEPT. 2004 NIEUW Bericht ANP
CIDI in actie tegen theaterstuk (2)

N i e u w bericht, meer gegevens

DEN HAAG (ANP) - Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft
per brief financiers van het toneelstuk 'Het Beloofde Land' van Theater
Nomade laten weten dat dit stuk ,,inspeelt op antisemitische gevoelens''.

Adjunct-directeur van het CIDI Hadassah Hirschfeld bevestigde woensdag dat
een brief van die strekking aan de financiers is gezonden. ,,Het stuk is
anti-Israël, het zij zo, iedereen heeft recht op zijn mening. Maar het gaat
over de kruisiging van Christus die wordt doorgetrokken naar het huidige
conflict tussen Israël en de Palestijnen. De auteur laat Sharon Pilatus
manipuleren om Jezus te kruisingen.'' Volgens Hirschfeld wordt daarmee toch
weer gezegd dat de joden schuldig zijn aan de dood van Christus.

De producent Theater Nomade karakteriseert de brievenactie als een
,,sluipende vorm van censuur''. De auteur van 'Het Beloofde Land', Ab
Gietelink, wijst de beschuldiging van de hand: ,,Volgens de verhalen in de
Evangeliën is Jezus door de Romeinen gekruisigd op voorspraak van de joodse
hogepriesters. Is het nog steeds taboe om dat te zeggen? Is het geen tijd om
van dat taboe eens afscheid te nemen? Dat is iets heel anders dan dat het
joodse volk, als entiteit, schuldig zou zijn aan de kruisiging van Jezus en
zeker dat het 2000 jaar na dato daarvan een erfschuld zou dragen.''

In 'Het Beloofde Land' wordt de kruisiging volgens Nomade als parabool
gebruikt. ,,De joods-Israëlische vredesactivist Jezus de Nazarener wordt
gekruisigd op voorspraak van zijn oom, de Israëlische premier Sharon. Die
kruisiging van de vredesgedachte gaat niet over 2000 jaar geleden maar over
de actuele politiek nu. Het toneelstuk vormt een scherpe kritiek op de
huidige Israëlische politiek van repressie en vernedering tegenover de
rechten van het Palestijnse volk en op de Nederlandse medeplichtigheid
daaraan.''

Hirschfeld zegt in de brief: ,,Het gaat ons niet om het feit dat Gietelink
het Palestijns-Israelische conflict simplificeert, door Israel eenzijdig
neer te zetten als de wrede onderdrukker en de Palestijnen alleen als
vredelievend. Ook willen wij vanzelfsprekend geen censuur opleggen aan welke
kunstuiting dan ook. Wel willen we u, als sponsor, attenderen op het feit
dat - naast het naar onze smaak eenzijdige anti-Israël karakter van het stuk
- hier iets anders aan de hand is. De auteur voert een oud vooroordeel over
joden ten tonele door de schuld van de kruisiging van Jezus volledig bij de
joodse premier Sharon te leggen.''

 

 

Terug naar overzicht