JELTSIN REX

Een politieke tragedie

 

Op basis van de historische gebeurtenissen rond de 4e October 1993 in Moskou, die zich zullen lenen voor ingrijpende geschiedverval­sing.

 

Voor de media-intelligentsia, die zichzelf niet herkent in de spiegel van het beeld­scherm.

 

In Opdracht van

NEStheaters, Amsterdam

Theater Lantaarn/Venster, Rotterdam

 

INHOUDSOPGAVE

A. World News

B. Jeltsin, Van Volksheld tot Tiran

C. President Jeltsin en Koning Oedipoes

D. Dramatische lijnen

E. Aanwijzingen voor opvoering

1. Toneelbeeld

2. Dekor

3. Kledingontwerp

4. Muziek

5. Dia en Video

F.  Verloop gebeurtenissen in Rusland 1991-1993

 


JELTSIN REX

PROLOOG

1. De Orakelspreuk

2. Kritiek van de Auteur

 

AKTE 1  DE ONTBINDING VAN DE RAAD

1. Nieuwsbericht 1

2. Het ontbindingsdecreet

3. De weigering van de Raad

4. Studiogesprek Zeno 1

5. Diabeeldprogramma

6. De overwinning op de Sfinx

7. Ik, Koning Oedipoes

 

AKTE 2  DE BELEGERING VAN DE TEMPEL

1. Nieuwsbericht 2.

2. Muziekintermezzo

3. De weigering van Kreon

4. Het ultimatum

5. Tereisias' beschuldiging

6. De Vadermoord

7. Muziekintermezzo

 

AKTE 3  DE VOLKSDEMONSTRATIE

1. Nieuwsbericht 3

2. De mars op het Oedipoescomplex

3. De crisis in het Paleis

4. Het protest van Tereisias

5. Het dillema van Kreon

6. Iokaste en de bloedschande

7. Oedipoes' besluit

8. Het bestormingsintermezzo

 


AKTE 4  DE SLAG OM DE TEMPEL

1. Nieuwsbericht 4

2. Verwoeste tempel

3. Interview Oedipoes

4. Studiogesprek Zeno 2

5. Muziek-videointermezzo

6. U, burgers van Athene

7. Muziekintermezzo

 

AKTE 5  GEEN ZELFINZICHT, GEEN BALLINGSCHAP

1. Nieuwsbericht 5

2. Tereisias' epiloog

3. Polyneikes eist de macht

4. De weigering van Oedipoes

5. De terugkeer van het bloed

 

EPILOOG

6. Nieuwsafsluiting.

 

A. WORLD NEWS

De moderne wereldburger produceert zijn of haar wereldbeeld door in contact te treden met de media. Het kader van de nieuwsca­mera vormt hierbij de harde kern van het gezichts­veld. Wan­neer de nieuwscamera verschuift of de machtsconstel­latie binnen de ideologie van de politieke commentatoren verandert, dan trans­for­meert het wereldbeeld. Niet alleen voor de ontwik­kelde belang­stellende, maar ook voor deskundigen is het bij­zonder moeilijk om perspectie­ven te ontwikkelen, die zich onttrekken aan de dominante definities van de media-insti­tuten. Media, die na het verkondigde einde van de ideologie, in het Nederlandse consen­susklimaat in toenemende mate dezelf­de ideologie ver­spreiden.

 

Op het moment van een staatsgreep of een andere politieke mega-gebeurtenis draaien de mondiale mediakanalen op hoog­spanning en leveren een dag en nacht doorlopende televisie­show. Daarbij worden voortdurend impliciete oordelen gemaakt en wordt er meestal voor een van de strijdende partijen geko­zen. De oordelen, het achterliggend wereldbeeld en de

mediama­nipu­la­ties zijn reeds jaren mijn onderzoeksgebied en vormen tevens de bron voor dit project. Inzet van het thea­traal onder­zoek is de ontwikkeling van een nieuwe en decon­struerende manier van verwerken van media-informa­tie.

 

Naast mijn politieke documentai­re analyses in 'Paradise/Para­dox', 'Kabinet 1917' en 'Babylon, Saddam en Ik' heb ik de afgelopen jaren een casestu­dy gedaan naar de manier waarop men denkt en schrijft over het einde van het communisme en de toekomst van Rusland. Na een serie artikelen over dit onder­werp (Zie bijlagen), zou ik een theatrale verwerking willen geven die is toegespitst op de rol, die de Russische president Boris Jelt­sin in dit proces speelt. Een dramatische persoon­lijkheid, die een dubbelzinnige speelt in het hervormingspro­ces.

 

B. JELTSIN, VAN VOLKSHELD TOT TIRAN


De verslaggeving en interpretatie van de gebeurtenissen in Rusland sinds de Perestroyka zijn mijns inziens nog steeds getekend door de schaduw van de koude oorlog tegen het commu­nisme en alle traumas, die hierover in Oost en West bestaan. De huidige president Boris Jeltsin wordt in het westen welis­waar nog steeds gezien als de kampioen van de democratie in Rusland en garantie voor de voortgang van economische hervor­mingen in kapitalistische zin, maar er lijkt ruimte voor een geheel andere interpretatie.

Zijn vernietigingsdrang van de communistische struc­turen is mijns inziens niet een instru­ment tot de ont­wik­keling van een democrati­sche cultuur, maar het substi­tuut van een vader­moord in Oedi­pale zin.

In de coups van Augustus 1991, December 1991 en October 1993, koos het Westen steeds pro­bleemloos zijn kant en ontbrak het hier aan enige vorm van inhoude­lijke discussie. In mijn ogen komt dit voort uit het feit dat in het Oosten misschien de dooi was ingevallen, maar dat het Westen zich sterker dan ooit koestert in het bevroren wereld­beeld van de Koude Oorlog.

 

Mijn dissidente politie­ke analyse van de gebeur­tenissen (Zie bijge­voegde artike­len) zal ik theatraal verwerken door de te schri­jven toneel­tekst te concen­treren op de gebeurte­nissen van Octo­ber 1993 in Moskou, die eindigden met de be­storming van het "Witte Huis". Hierbij zal ik de dominante poli­tieke analy­ses proberen te ontmantelen door een cultuur­symbo­lische her­schrij­ving van de Geschiedenis van dit politie­ke media-

eve­nement te geven. Kern hierbij is dat ik de ex-communisti­sche "demo­cra­tische" ­verhouding tot het communis­me zal be­schrijven als Oedipaal, met Jeltsin in de hoofdrol als Koning Oedipoes.

 

JELTSIN EN DE PSYCHO-ANALYSE

Naast andere dramatische momenten speelt het liefde-haat con­flict van Koning Oedipoes een hoofdrol in de ontwikkeling van het stuk. In zoverre proberen tekst en dramatische structuur een uit­spraak te doen over de beweegredenen achter het

functi­oneren van President Jeltsin en daarmee inzicht te verschaf­fen in de politieke toekomst van Rusland. Met behulp van de psycho-analyticus Drs. Paul de Klerk is er een analyse gesteld, die ik vervolgens in het toneelstuk heb verwerkt.

Boris Jeltsin zou moeder-gesocialiseerd, waarbij zijn symbio­ti­sche relatie met zijn moeder een belangrijke drijfveer vormt voor zijn vadermoord. Hij vernietigt de Vader/ Gorbatsjov/ Sovjet-Unie/ Communisme/ De staat/ De orde en rationaliteit  en wordt verleid door de Moeder/ Rusland/ Het Volk/ De tradi­tie/ De instinctieve irrationaliteit. Hij is hierin afhanke­lijk van de liefde, die het Russische volk hem geeft en zal zich miskent voelen, wanneer hij deze liefde moet ontberen.

Hij zal het instinct hebben zijn moedelijke liefdesobject het volk te vernietigen. De bestor­ming van het Witte huis moet men in dit verband duiden als een poging om 2 jaar na de vader­moord, de sporen hier­van uit te wissen.

 

C. ARTISTIEK PLAN: PRESIDENT JELTSIN EN KONING OEDIPOES

Inzet van het toneelstuk vormt een dubbelzinnige en actuele verwerking van de Oedipoesmy­the. Hierbij zal ik de hierboven behandelde dimen­sies "World News", "Jeltsin en het commu­nisme" en "Oedi­poes in Thebe" integreren tot een "gelaagde"tragedie. 

 

 

 

 

 


De plaats van handeling is de Studio van het actuali­tei­ten­televi­sie­programma "Het Pantheon". "Het Pan­theon" geeft een doorlopend mediaver­slag van de poli­tie­ke crisis, die in Thebe is ontstaan als gevolg van de pest en het voornemen van koning Oedipoes zijn critici onder de adel al hun rechten te ontne­men.

Nadat het orakel heeft gesproken memoreert de auteur in de Proloog de tragische gebeurtenis­sen in het door de Pest ge­troffen Thebe. Is Koning Oedipoes, die met alle middelen de Pest bestrijdt, misschien haar veroorzaker?

 

Gaandeweg de 1e Akte wordt middels verwijzingen en dia/video­beelden duidelijk dat het verhaal van Oedipoes het mythisch kader vormt waarmee verslag wordt gedaan van een zeer actuele politie­ke mega-gebeurtenis in het post-communistische Rusland.

De gebeurtenissen van October 1993, waarin president Jeltsin het parlement ontbond en met geweld het "Witte Huis" verover­de, vormen de verhaallijn van de tragedie "Jeltsin Rex".

 

Hierbij moet duidelijk worden dat veel personages in feite dubbel­personages zijn. President Jeltsin is mythisch gesymbo­liseerd in Koning Oedi­poes. Oedipoes/Jeltsin pleegde een vader­moord op het commu­nis­me, verpersoonlijkt in Lai­os/Gor­bat­sjov. Hij mist echter het inzicht dat hij het zelf is, die verant­woorde­lij­k is voor de Pest/Economische crisis in The­be/Mos­kou. Na de moord op zijn vader deelt hij nu het bed met Koningin Iokaste/Moe­dertje Rus­land. Hij verwekt bij haar vier kinderen, waar­bij Polyneikes/Zji­ri­novsky in de laatste Akte aankon­digt dat de macht hem toekomt en dat Thebe weer groot en sterk zal worden. (Zie Personages)

 

De tragedie speelt zich af in de TV-studio van het actualitei­tenprogramma "Het Pan­theon", die vanuit Athene verslag doet van de politieke gebeur­tenis­sen in Thebe. Het Pantheon symbo­liseert de westerse media, die door haar voortdurende steun aan de "demo­craat" Jeltsin, niet alleen de werke­lijkheid vertekent, maar bovendien op tragische wijze de stad Thebe steeds verder de economische afgrond induwt. 

 

In de voorstel­ling worden de tragische en propagandisti­sche trekken van het westerse media­systeem zichtbaar gemaakt.

De politieke tragedie "Jeltsin Rex" is tenslotte geen klassie­ke tragedie waarbij de mens niet aan zijn noodlot kan ontko­men, maar een postmoderne tragedie, waarin de mens het onheil over zichzelf afroept. De auteur beschrijft dat vanuit het inzicht dat de mens een dimensie kent van vrijheid en wille­keur en daarmee zijn geschiedenis ieder moment een andere wending kan geven. Oedipoes/Jelt­sin, tenslotte komt niet tot zelf­inzicht, wei­gert in balling­schap te gaan en kondigt nieuwe maatregelen af.

De toneeltekst is hier niet autonoom, maar uitdrukking van de politieke werkelijkheid. De ondertekst schuilt vaak niet in de tekst, maar in het beeld en de kennis, die de gemiddelde kijker heeft over de politieke situatie in Rusland. 

 

D. DRAMATISCHE LIJNEN

1. Het stuk ontwikkelt zich langs twee lijnen. De Handeling in het verhaal van Oedipoes en het Mediaverslag daarvan.

De tragedie van de figuren zit hem in het dillemma.

Deze pijn staat in en schrijnend contrast met de vrolijke extase van de media.

 


2. Het hoogtepunt van de handeling is de bestorming van het Paleis en het dramatische centrum ligt in het einde van

Akte 3, waarin Oedipoes zijn monoloog begint met de woorden "Hande­len of niet te hande­len" en besluit om de "witte tempel" te veroveren.

 

3. De media beoordelen de situaties vanuit het perspectief van Oedipoes. Zij maken nauwe­lijks een ontwikkeling mee. Alleen het verhaal ontwikkelt zich en de toeschouwer wordt zich steeds pijnlijker bewust van het feit dat de mediaweliswaar een beschrijving vande werkelijk­heid geven, maar welzeker gekleurd.

 

4. De kern van het tragische conflict zit hem in de omdraaiing van het beeld op de politieke werkelijkheid in Rusland.

Diege­nen, die de democratie zeggen te willen invoeren, schaf­fen hem af en diegenen, die hem zouden afschaffen verte­gen­woordigen hem. Diegenen, die hem zeggen te bevorderen, blijken hem te onderdrukken. De media is deel van deze tragische cyclus.

 

E. OPVOERINGSAANWIJZINGEN

De bijgaande toneeltekst dient gelezen te worden in het per­spectief van een multidisciplinaire realisatie. De tekst is daarmee onderdeel van een artistiek onderzoeksprogramma

dat moet leiden tot een theatraal documentaire opvoering.

Beeld, geluid, video en dia vormen een gronddimen­sie in de realisatie van het evenement. De research in de archie­ven vormt het vertrek­punt van een verwer­king van het documen­taire mate­riaal.

1. TONEELBEELD

Het toneelbeeld sober van vorm en kleur. Voorwerpen en kos­tuums zijn niet "fake" of nagemaakt, maar zoveel mogelijk bestaand en het liefst oud in natuur­lijke kleuren.

(Zie bijgevoegde platte grond).

 

2. DEKOR

Op de achtergrond staat een immens wit hoofd van gips en papiermache van Boris Jeltsin. Eventueel staat het als stand­beeld op een Korinthische pilaar. Het 3 meter hoge beeld is van onder achter en voor aangelicht met Halogeenlampen.

 

3. KLEDINGONTWERP

De basis van het kledingontwerp ligt in het contrast tussen de journalisten in sobere media­kostuums in blauw en grijs ener­zijds en de Klassiek Griekse kleden anderzijds.

De Griekse kleden bij de mythische personages zijn voorzien van Russische of Sovjetsymbo­len of kledingstukken.

 

4. MUZIEK

Het muziekontwerp bestaat uit Klassieke Russische muziek en Sovjetmuziek. Naast bandmu­ziek zou er een Russische live-muzikant in de tempel kunnen worden geposteerd, die naast muzikale interventies, de rol vande bezetters van de tempel vormgeeft. Het Pantheon heeft een inleidende en uitleidende tune, die bij elk nieuwsprogramma weer herhaald wordt.

 

5. DIA EN VIDEO


Op de Televisie-presetatietafel staat een monitor, die middels ene videoband pa­ralllel verslag geeft van de gebeurtenissen op in October 1993. Er zijn een aantal diaprogrammas gecompo­neerd. Een daarvan gaat over de het leven van Jeltsin.

 

G. . VERLOOP VAN POLITIEKE GEBEURTENISSEN IN RUSLAND 1991-1993.

 

Juni 1991 De voorzitter van de Opperste Sovjet van Rusland, Boris Jeltsin, wordt President van de deelrepubliek Rusland.

Roetskoi wordt vice-president.

 

Juni 1991 Het parlement van Rusland wordt middels districten­stelsel direct verkozen. In 70% van de gevallen zijn meerdere kandidaten. In de overige gevallen kan men de kandidaat weg­strepen. Chasboelatov wordt voorzitter van het parlement.

 

Eind Juli 1991 Geheime bespreking tussen Gorbatsjov en Jeltsin over de nieuwe Unie vormt de aanleiding voor de "coup".

 

19-21 Aug. 1991 Coup van zes leden van de regering olv.

Jana­jev. Het Russisch parlement verschanst zich onder leiding van  Jeltsinin het Witte Huis.

 

22 Aug. 1991 Gorbatsjov bedankt Russisch Parlement en wordt geprovoceerd door Jeltsin met het decreet dat het verbod van de CPSU in Rusland invoert.

Er begint een periode waarin de Deelrepublieken zich onafhan­kelijk verklaren en Gorbatsjov probeert tot een nieuw unie­verdrag te komen.

 

25 December 1991 Einde Sovjet-Unie. Rusland wordt souverein.

 

1 Januari 1992 Begin shocktherapie. Hyperinflatie en economi­sche terugggang.

 

21 Sept. 1993 Onbindingsdecreet parlement op Televisie

 

24 Sept. 1993 Het kordon rond het Witte Huis

 

3 Okt. 1993 Demonstratie naar de televisietoren Ostankino

 

4 Okt. 1993  Ultimatum en Bestorming

 

10 Okt.1993 Jeltsin trekt zijn belofte tot presidentsverkie­zingen om in Juni 1994 verkiezingen te houden in.

 

December 1993  Nieuwe Doema gekozen.

De Pro-Jeltsin partijen verliezen.

Zjirinovsky verkrijgt 25% van de stemmen.

De president krijgt door een grondwetswijziging uitgebreide bevoegdheden, Rusland krijgt een grondwet op basis van presi­dentieel bestuur.